Stop Smoking

Vanaf het moment dat tabak in de late 15e eeuw werd  geïntroduceerd in Europa wordt er smoking_causes_lung_canceral gerookt, maar het was pas in het begin van de 20ste eeuw dat men de lange termijn  effecten van roken op de gezondheid  is gaan inzien. Tegenwoordig wordt roken beschouwd als de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige sterfte in Europa.

We hebben nu een overvloed aan onderzoeken  waaruit blijkt hoe slecht roken is voor de gezondheid en toch is het voor vele een ongelooflijk moeilijke gewoonte om te doorbreken. Mensen beginnen vaak met roken uit nieuwsgierigheid, groepsdruk of gewoon uit verveling en voor ze het weten heeft het zich gevormd tot een verslaving. Het stoppen met deze vorm van lichamelijke en geestelijke verslaving vergt vaak meer dan alleen wilskracht. Onderzoek doen naar de effecten van roken, het leren van de voordelen van stoppen met roken en het ontdekken van verschillende manieren waarop u kunt stoppen met roken is een belangrijke eerste stap om de gewoonte te doorbreken.

De anatomie van een sigaret
Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat er allemaal in een sigaret zit en welke effecten deze stoffen kunnen hebben. Op het eerste gezicht kan tabak verpakt in een papiertje er heel onschuldig uitzien, maar het is de rook die vrijkomt bij het aansteken van de sigaret dat het probleem veroorzaakt. Er is als het ware een hele cocktail van chemische stoffen toegevoegd aan een sigaret om het een betere smaak te geven en om te zorgen dat je er verslaafd aan raakt.  Als je eenmaal begrijpt wat je precies inademt bij het aansteken van een sigaret, is de keuze om te stoppen met roken sneller gemaakt.

cigarette

Nicotine
Dit is de drug die ervoor zorgt dat je verslaafd raakt aan roken. Nicotine stimuleert de hersenen om naar meer te vragen. Op momenten dat je (te lang) niet rookt zorgt nicotine ervoor dat je ineens  heel erg verlangt naar een sigaret, dat je hoofdpijn krijgt of zelf dat je angstgevoelens toenemen.

Teer
Teer in een sigaret is een zwarte kleverige stof, net als de teer die op de wegen wordt gebruikt. Met meer dan 4000 chemische stoffen, bevat teer ok meer dan 50 kankerverwekkende stoffen, dat is ook de reden waarom roken wordt beschouwd als een van de grootste oorzaken van kanker.

Koolmonoxide
koolmonoxide heeft invloed op de zuurstof-draagkracht van het bloed. Dit betekent dat je lichaam niet de nodige zuurstof krijgt tijdens het roken. Dit kan leiden tot kortademigheid, weinig energie en een slechte bloedsomloop.

Roken de feiten en cijfer
Nu bekend is wat er allemaal in een sigaret zit, zijn hier een aantal feiten over roken en wat het allemaal met je kan doen:
– In Nederland sterven er jaarlijks ongeveer 20.000 mensen ten gevolge van een rook gerelateerde ziekte. Wereldwijd zijn dat er 4.000.000 per jaar.
– Ongeveer de helft van alle rokers sterft voortijdig aan een rook gerelateerde ziekte.
– De levensduur van een roker is ongeveer 10 jaar korter dan een niet-roker.
– De meeste aan rook gerelateerde sterfgevallen zijn lang en pijnlijk met veel onaangename symptomen.
– Roken is ook gevaarlijk voor de mensen in je omgeving. Meerokers hebben 25% meer kans op longkanker of hart en vaatziekten.

Rook gerelateerde aandoeningen
Roken verhoogt het risico op het ontwikkelen van een groot aantal gezondheidskwalen en ziekten, waaronder de volgende:
– Longkanker. In 90% van de gevallen komt longkanker door roken
– Hart- en vaatziekten. Een op de 6 mensen die leiden aan hart-en vaatziekten ,  zijn rokers.
– Andere vormen van kanker. Waaronder mond, keel, neus, bloed, baarmoederhals en pancreaskanker.
– Onvruchtbaarheid. Roken heeft invloed op de vruchtbaarheid van mannen en vrouwen waardoor het moeilijker wordt om kinderen te krijgen.
– Chronische obstructieve longziekten (COPD). In Nederland hebben ongeveer 320.000 mensen deze aandoening en in 80% van de gevallen wordt COPD veroorzaakt door roken.
– Gum ziekte. Roken kan zorgen voor het verkleuren van je tanden en het kan leiden tot vroegtijdig verlies van tanden als gevolg van tandvleesaandoeningen.

De voordelen van stoppen met roken
Na de bovenstaande informatie, is het belangrijk om te weten dat het nooit te laat is om te stoppen met roken. Hoe eerder je stopt met roken, hoe snelle je lichaam zich zal ontwikkelen en de risico op het ontwikkelen van levensbedreigende aandoeningen zal afnemen.

Langere levensverwachting
Als je stopt met roken op een leeftijd van 30, dan kan je je levensverwachting verhogen met 10 jaar- bedenk maar eens wat je allemaal zou kunnen doen met die extra decennium. Zelfs wanneer je op een leeftijd van 60 besluit om te stoppen met roken, kan je nog 3 jaar toevoegen aan je leven. Niet alleen heb je een langere levensduur als je stopt met roken, je zult ook minder gezondheidsproblemen hebben en dat zorgt weer voor een gelukkiger en onafhankelijker leven.

Meer energie
Koolmonoxide berooft je lichaam van zuurstof en zonder zuurstof kan je lichaam niet volledig functioneren. Als je stopt met roken zal de koolmonoxide in je lichaam afnemen en dat zal ertoe leiden dat je longen en spieren weer op de juiste manier zullen werken. Meer zuurstof naar de hersenen zal ook helpen om je meer energiek, wakker en alerter te voelen. Je zult ook merken dat je beter slaapt zonder nicotine in je lichaam.

Versterkt het immuunsysteem
Als je rookt, verzwakt je immuunsysteem waardoor je meer vatbaar bent voor verkoudheid en griep. Als je stopt met roken versterkt je immuunsysteem weer. Dit betekent dat je minder ziektes zult hebben en over het algemeen gezonder zult voelen.

Meer geld
Roken is duur.  Een pakje per dag kost je ongeveer 2200 euro op jaar basis, dat hangt ook af van de merk. Stoppen met roken is een perfecte manier om geld te besparen. Geld, dat voor leukere dingen gebruikt kan worden.

Betere ademhaling
Binnen 9 maanden na het stoppen  met roken, zal je longcapaciteit met maar liefst 10% verhoogd zijn. Dit zal je helpen met eenvoudige dingen, zoals traplopen zonder naar adem te happen. Je zult ook af zijn van de rokershoest en eventuele ademhalingsproblemen zullen hevig verminderen.

Verminderde stress
De meeste rokers reiken naar een sigaret op momenten dat zij stressen. Het roken van een sigaret en het binnenkrijgen van nicotine zal op het eerste gezicht ertoe leiden dat je ontspant. Op langer termijn echter verhoogt roken de stress niveau. Onderzoeken hebben aangetoond dat ex-rokers minder zijn gestrest dan in de tijd dat ze rookten.

Jonger uitziende huid
Roken verouderd de huid vroegtijdig, waardoor het dof, droog en gevoelig voor rimpels wordt. Wanneer je stopt met roken wordt dit effect omgekeerd omdat je huid de benodigde voedingstoffen krijgt. Dit betekent dat je huidskleur verheldert en de lijntjes die je hebt worden verminderd.

Betere smaak- en reukvermogen
De chemische stoffen in sigaretten vervlakken je smaakpapillen en hebben invloed op je reukvermogen. Stoppen met roken zal deze zintuigen weer tot leven brengen, waardoor je weer  intens kunt proeven en ruiken.

Beschermt je dierbaren
Passief roken kan net zo dodelijk zijn als het rechtstreeks roken van een sigaret. Stoppen met roken zal ook bij je vrienden en familie leiden tot vermindering van risico op bepaalde rook gerelateerde ziekten.

Stoppen met roken tijdlijn

 

Tijdsduur sinds laatste sigaret: Effecten op je lichaam:
20 minuten Je hartslag en bloeddruk wordt weer normaal.
12 uur Koolmonoxide niveau wordt weer normaal.
24 uur Je lichaam zal beginnen met het ontruimen van het opgebouwde slijm in je longen.
72 uur Je ademhaling zal makkelijker gaan en je energie niveau zal toenemen.
1 maand Het uiterlijk van je huid zal weer verbeteren.
3-9 maanden Je longfunctie zal voor ongeveer 10% zijn verbeterd.
1 jaar Het risico op een hartaanval daalt met ongeveer 50%.
10 jaar Het risico op het ontwikkelen van longkanker daalt met ongeveer 50%.
15 jaar Het risico op een hartaanval daalt tot op de hoogte als bij een niet-roker.

 

Hoe te stoppen met roken
Of je nou een sociale roker bent of een zware roker, de gedachten aan stoppen met roken kan erg ontmoedigend zijn. Hoewel het zeker moeilijk kan zijn is dat toch wel het beste wat je kunt doen voor je gezondheid. Er zijn een tal van middelen beschikbaar om u te helpen aan de slag te gaan en met een groot aantal beschikbare steungroepen (zowel online als offline) hoef je je nooit alleen te voelen.

Vaak voorkomende angsten bij het stoppen
Op het moment dat je de beslissing hebt genomen om te stoppen met roken, is het volkomen natuurlijk dat je angsten hebt. Enkele van de meeste voorkomende angsten zijn:
Gewichtstoename: Nicotine is een eetlustremmer dus het is mogelijk dat wanneer je stopt met roken, je eetlust zal toenemen. Dit gebeurt niet bij iedereen, maar het is de moeite waar om je hierop voor te bereiden. Bevoorraad je koelkast met gezonde snacks en probeer je lichamelijke activiteiten te verhogen. Vergeet niet dat na gewichtstoename, je gewicht ook weer kan afnemen.
Het missen van een sociale omgeving: Voor sommige mensen wordt roken beschouwd als een sociale hulpmiddel die vrienden, familie of collega’s samenbrengt. De waarheid is echter dat sinds het rookverbod is geïntroduceerd, het naar buiten gaan om te roken juist een isolerend effect kan hebben. Geniet van het feit dat je dan binnen kan blijven en je familie en vrienden kan aanmoedigen om ook te stoppen met roken.
Het gevoel hebben dat het niet het juiste moment is. Dit is een veel voorkomend excuus, maar helaas is er waarschijnlijk nooit een ‘juist’ moment om te soppen met roken. Het leven zal altijd zijn up’s en down’s hebben, de truc is juist om deze momenten te ervaren zonder toevlucht te zoeken bij een sigaret.  Hoe langer je doorgaat met roken, hoe langer het uiteindelijk zal duren om je lichaam te herstellen van de schade.

Voordat je stopt met roken helpt het vaak om een stevige reden of doel voor ogen te hebben; wil je misschien stoppen omdat je een baby probeert te krijgen of omdat je iemand hebt belooft om te stoppen, het kan ook gewoon zijn omdat je gezonder wilt zijn.  Wat je reden ook is, schrijf het op en hang het op een zichtbare plek, zodat je het elke dag kunt zien.
Zodra je de toezegging hebt gedaan om te stoppen met roken, is het tijd om wat steun te vinden. Het langsgaan bij een huisarts is een goede eerste stap, op die manier kan je informatie krijgen over verschillende behandelingsvormen, steungroepen en tips om je gedrag te veranderen.

Hypnotherapie als behandelmethode om te stoppen met roken
Stoppen met roken draait voor een groot deel om het loslaten van je rookroutine en het op een andere manier kijken naar sigaretten. Hypnotherapie is hard op weg een van de meest populaire vorm van behandeling te worden om dit te bereiken.
Als je overweegt om door middel van hypnotherapie te stoppen met roken is de eerste stap die je moet nemen het zeker zijn dat jijzelf wilt stoppen met roken. Hypnotherapie is het meest effectief als je echt wilt stoppen- als je het doet omdat het moet of omdat een vriend of een familielid het wilt, dan kan je niet het gewenste resultaat behalen.
Met hypnotherapie brengt de hypnotherapeut je in een diepe ontspannen toestand waar je geest meer open staat voor suggesties. Op dat punt zal de hypnotherapeut kijken naar het veranderen van je denkpatroon door middel van suggesties, zoals ‘ik wil geen sigaret’ of ‘ik ben afgehaakt door de geur van sigarettenrook’. Twee sessies zijn vaak genoeg voor de meeste mensen, sommige kunnen echter profiteren van een vervolgsessie.
Voor sommige mensen is hypnotherapie alleen al genoeg om te stoppen met roken, terwijl andere juist de voorkeur hebben om een  behandelingsmethode (medicatie) te combineren met hypnotherapie om zowel de lichamelijke als de geestelijke verslaving aan te pakken. Door het verkennen van alle mogelijkheden kan je een geschikte behandeling vinden die je zal helpen om te stoppen met roken.